Elindult az önkormányzat klímavédelmi szemléletformáló online kampánya, a Szeged Vision 2050.
Milyen lenne a klímakatasztrófa sújtotta Szeged 30 év múlva? És milyen lenne, ha a város és lakói okos, hatékony eszközöket vetnének be az éghajlatváltozás ellen? A Szeged Vision ezekből a kérdésekből kiindulva komolyan, tudományos alapon vázol fel jövőképeket, és vizsgálja mindennapi életünk és a klímaváltozás összefüggéseit. Ma indul a város szemléletformáló kampánya, amely online elérhető a szegedvision.hu oldalon.
Kiszáradó Tisza, porvihar, gyilkos hőhullámok, tűzvész és élelmiszerválság – lesújtó képet festhet Szeged 2050-ben, ha bekövetkezik a klímakatasztrófa. De nem kell addig várnunk, hogy mindezt lássuk – a Szeged Vision már most megmutatja nekünk. Rendkívül látványos és élethű online felületen tekinthetünk körbe a klímakatasztrófa következményeitől szenvedő város rakpartjáról.
Mit tehet Szeged és a város lakossága a klímakatasztrófa elkerüléséért? A Szeged Vision jövőképeiben a helyi adottságokhoz igazított megoldásokra is láthatunk példákat a közlekedés, a hulladékkezelés, az épületek energiahatékonysága, a vízgazdálkodás a városi kertészet vagy az energiatermelés területén.
Szeged eddig is élen járt a klímavédelemben, és ezután is zöld várost épít. Ez látszik a liget, Odessza és Belső-Tarján család- és klímabarát megújításán. A Belváros zöldítése ősszel fejeződik be. A busz- és villamosmegállók is zöldebbek lesznek. A város közösségi közlekedésében egyre nagyobb teret nyernek a környezetbarát elektromos hajtású járművek, és ezáltal kevesebb káros anyag kerül a levegőbe. Ugyanezt a célt szolgálják a napelemek: több felújított bölcsőde, óvoda, iskola használ megújuló energiát. Az út- és kerékpárút-építéseket kísérő fa- és cserjetelepítéseknek is jelentős hatásuk van a jövőre: árnyékot adva csökkentik a nyári energiaigényt, valamint tisztítják a levegőt. A klímavédelem az energiatermelésben is fontos szempont, ezért építi meg Szeged Európa második legnagyobb geotermikus, környezetbarát távhőrendszerét.
Az önkormányzat klímaváltozással foglalkozó szemléletformáló kampánya több mint két tucat szegedi szakember és kutató bevonásával, tudományos források feldolgozásával, több hónapos munkával készült el. A honlapon most látható jövőképet ötnaponta újabb elképzelések követik, amelyek a város jól ismert pontjain mutatják be, milyen lehet Szeged 2050-ben. A Szeged Vision nem a valóság, nem is látványterv, hanem egy elképzelt jövő. A kampány a Facebookon is elindult, itt bárki hozzászólhat, véleményt írhat a témában.
A Szeged Vision a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem című projekt (TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002) részeként valósul meg. A teljes projektben 1,43 milliárd forint európai uniós, illetve 474 millió forint saját forrást használ fel a szegedi önkormányzat. Az ennek keretében megvalósuló fejlesztések a kerékpáros és a közösségi közlekedés feltételeinek javítását szolgálják.