Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden



Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés
FENNTARTHATÓ VÁROSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS SZEGEDEN - II. ÜTEM

FOLYTATÓDTAK A KERÉKPÁROSBARÁT FEJLESZTÉSEK SZEGEDEN

Hat városrészben tette biztonságosabbá, gyorsabbá a kerékpáros és a közösségi közlekedést a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem elnevezésű projekt. A 2020 nyarán indult, két éven át tartó munkálatok eredményeként 26 kilométerrel bővült a város már meglévő kerékpáros közlekedési hálózata is. A TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002 azonosító számú projektben 1,43 milliárd forint európai uniós forrást használt fel a szegedi önkormányzat, amelyet 775 millió forint önerővel egészített ki.

Baktó és Új-Petőfitelep

  • Korszerű jelzőlámpás csomópontot alakítottak ki az Algyői út–Ladvánszky utca–Baktói utca–Diadal utca találkozásánál. Ennek része:

 

– az Algyői úton a centrum felől érkezőknek hosszabb lett a balra kanyarodó sáv,
– az Algyői útról a Ladvánszky utcába balra kanyarodó autóbuszok előnyben részesülnek,
– a főúton kerékpárral és gyalog is biztonságosan át lehet kelni,
– az átépítéssel a Baktói utca közvetlenül az Algyői útba torkollik, szemben a Diadal utcával,
– a főút pályaszintjéhez igazodva megemelték a Diadal utca útpályaszintjét.

  • Baktón kerékpáros nyomokat jelöltek ki a Ladvánszky, az Alkotmány, a Baktói, az Alma utcában.
  • Az Alkotmány utcát 6 méterre kiszélesítették az autóbusz- és kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében, a Ladvánszky és a Kokárda utca közötti szakaszán a teljes útfelületet felújították.
  • Felújították az Acél utca útburkolatát az Algyői út és a szervizút közötti szakaszon.
  • Új-Petőfitelepen kerékpáros nyomokat festettek fel az Acél, a Dalos, a Hangos, a Délceg és a Dobogó utcában.
  • Megváltozott a forgalmi rend a Baktói utca kereszteződéseiben, az új-petőfitelepi buszvégállomásnál, valamint a Délceg utcában a Hangos utca és az Algyői út között.

Újszeged

  • A Székely soron kerékpárutat építettek és kerékpáros nyomokat jelöltek ki, amelyen a Temesvári körút és a Belvárosi híd között lehet közlekedni.
  • Gyalogátkelőhely létesült a Székely soron a Korondi utcánál és a sportuszodánál.
  • A Temesvári körút és a Székely sor, valamint a körút és a Népkert sor csomópontokban biztonságos megoldást alakítottak ki az autóbusz-közlekedésre és a kerékpárosok átvezetésére, a kanyarodási lehetőségek biztosításával.
  • A Temesvári körúttal párhuzamos kétirányú kerékpárút burkolatát szélesítették és javították a Népkert sortól a Székely sorig, onnan a Csanádi utcáig pedig a gyalogosok és kerékpárosok által közösen használt útból szétválasztott gyalog- és kerékpárút lett.

  • Kerékpáros nyomokat jelöltek ki továbbá a Népkert soron, a Bérkert és a Tanács utcában, a Fő és a Derkovits fasoron, a Thököly, a Hargitai, a Fülemüle, a Katalin, a Csíz, a Cinke és a Pipiske utcában.
  • Fejlesztették a közvilágítást a Temesvári körút–Népkert sor–Bérkert utca és a Temesvári körút–Székely sor–Derkovits fasor csomópontokban, valamint a Székely soron az új gyalogátkelőhelyeknél.
  • Felújítottak 10 buszmegállót.

Tarján és Északi városrész

  • Kerékpáros kapcsolatok és nyomok létesítésével biztosították a Rózsa–Retek–Gábor Áron utca útvonal kerékpáros átjárhatóságát, a Csongrádi sugárúti, a József Attila sugárúti, a Csillag téri és a Csap utcai csomópontok szükséges korrekciójával.
  • Átépítették a Retek–Róna–Szamos utcai csomópontot.
  • Kerékpáros nyomokat jelöltek ki a Szamos utcában.
  • Tempo 30 övezetet alakítottak ki a Szamos utca–Retek utca–József Attila sugárút–Tarján széle, valamint a Szamos utca–Budapesti körút–Retek utca által határolt területen.
  • Buszsávot alakítottak ki a Budapesti körúton, a 10. számú épülettől a Csillag térig.
  • A buszok akadálytalan haladásának elősegítése érdekében sávszélesítés történt a Budapesti körút forgalmi sávjainál, a Szamos utcai csomópontban, valamint önálló balra kanyarodó és befogadó sáv létesült a Szilléri sugárúton a Retek utcai csomópontban.

  • Felújítottak hat buszmegállót.
  • Megújult a Csillag téri körforgalom útburkolata.
  • Kerékpárút épült a Tápai utca bekötésére a Kis Tisza utcán át a Maros utca, Belváros felé.

Belváros

  • A belvárosi fejlesztéseknek köszönhetően Szeged és az ország legforgalmasabb kerékpáros útvonala vált könnyebbé és biztonságosabbá a kerékpáros közlekedés számára.

 

  • Kerékpáros és közösségi közlekedést segítő beavatkozásokat végeztek az Oskola utca–Belvárosi híd szegedi hídfő–Stefánia útvonalon. A fejlesztés révén irányhelyes kerékpársávok-nyomok, közös busz- és kerékpársávok létesültek, megújultak az út- járda- és megálló burkolatok, peronok és zöldfelületek, illetve utcabútorokat (pl. kerékpártámasz, esőbeálló, utastájékoztató oszlop, stb.) telepítettek.
  • Kétoldali kerékpáros nyomok, ill. kerékpársávok létesültek: Színház előtti körforgalom – Vörösmarty utca – Széchenyi tér (északi oldal) –Anna-kút csomópont – Kossuth Lajos sugárút nyomvonalon a Bocskai utcától meglévő gyalog- kerékpárúthoz kapcsolódva; a Tisza Lajos körút északi ívén az Anna-kúttól a Glattfelder térig, csatlakozva a meglévő létesítményekhez; a Hajós utcában a Szilléri sugárút és a Felső Tisza-part között; a Felső Tisza-parton a Novotel és az Etelka sor között, a meglévő létesítményekhez kapcsolódva. Az Ifjúsági Háztól a Novotel csomópont irányában közös busz- és kerékpársáv létesült; a Tisza Lajos körút déli ívén az Aradi vértanúk tere és Árvízi emlékmű közötti szakaszon; a Bécsi körúton; valamint a Szentháromság utcában.
  • Az Anna-kúti csomópontban kerékpáros felállóhelyeket alakítottak ki, odavezető nyitott kerékpársávval a belváros felé. A Nagykörúton belüli egyirányú utcákat megnyitották az ellenirányú kerékpáros közlekedés számára. Szabványoknak megfelelő szélességű kerékpársávokat és kerékpáros nyomokat alakítottak ki. A fejlesztések keretében számos helyen kerékpártámaszok is telepítésre kerültek.

A kivitelezést a közbeszerzési eljárásban nyertes cégek végezték el: Baktón és Új-Petőfitelepen a Dél-Konstruktív Kft., Újszegeden, Tarjánban, az Északi városrészben és a belvárosban a Délút Építő és Bányászati Kft.



Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés
FENNTARTHATÓ VÁROSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS SZEGEDEN - I. ÜTEM

TÖBB HELYSZÍNEN MEGÚJULT SZEGED KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRÁJA

 

2019 februárjában befejeződött a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – I. ütem projekt, amelynek megvalósítására az önkormányzat 1,13 milliárd forintos vissza nem térítendő európai uniós támogatást kapott a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-6.4.1-15 kódszámú intézkedésből. A komplex fejlesztés érdekében a projekt több területre fókuszált. A korszerűsítés célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és modernizálása, ezáltal a környezet védelme.

 

A projekt szervesen illeszkedik városunk Fenntartható Városi Mobilitási Tervének (SUMP) célkitűzéseihez, amely a meglévő város- és közlekedésfejlesztési terveket hangolja össze. Célja, hogy fenntartható és integrált megoldásokat kínáljon a városi közlekedési problémák megoldására, hozzájárulva ezzel a klímavédelmi és energiahatékonysági célkitűzések teljesüléséhez. A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.

A fejlesztés a közösségi közlekedés szempontjából Szeged egyik legfrekventáltabb területén valósult meg. A projektben érintett tömegközlekedési járatok (8-as és 10-es jelzésű trolibuszok, 20-as, 20A-s, 36-os, 74-es és 74A jelzésű autóbuszok) rendkívül jelentős méretű utazóközönséget szolgálnak ki. A zöldfelületek, a közvilágítás rekonstrukciójára, az útburkolat és a járdaszakaszok felújítására került sor a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. A munkálatok során az ivóvízvezeték és az elektromos hálózat rekonstrukcióját is elvégezték.

 

A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében megállóhelyeket és csomópontokat építettek át a Felső-Tisza part és a Huszár Mátyás rakpart találkozásánál, valamint a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. Ezt a célt szolgálja a közös busz-kerékpársáv kialakítása is, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést a körúton. A Novotel Hotel előtt kialakított megállópár révén pedig új átszállási csomópont jött létre (érintett járatok: 9-es, 19-es trolibusz, 20-as, 24-es, 92E-s busz, 3-as és 4-es villamos). Az áttekinthető, biztonságos és gyorsabb közlekedés érdekében a Szilléri sugárút és a Fecske utca csomópontja körfogalommá épült át. Emellett városszerte 36 autóbusz- és trolibuszmegálló újult meg: mindegyiket akadálymentesítették, vakvezető (taktilis) sávokkal látták el, kerékpártámaszokat, korlátokat építettek, egyes megállóknál pedig esőbeállót is kialakítottak.

 

A fejlesztések 2018 májusa és 2019 februárja között valósultak meg. A beruházások kivitelezői – a KÉSZ Építő Zrt., a Délút Építő és Bányászati Kft. és a Norbó-Ép Kft. – 5 év garanciát vállaltak az elvégzett munkákra.  A fejlesztés eredményeként átépült és megújult közel 6600 négyzetméter járda és akadálymentesített peron, 500 méter közös autóbusz-kerékpársávot és 150 méter kerékpársávot alakítottak ki, 131 méter meglévő kerékpárutat pedig felújítottak. Megújult 666 méter közút, és mintegy 15 ezer négyzetméter köztéri burkolt és zöldfelület. A kerékpáros közlekedők igényeinek kiszolgálása érdekében 71 új kerékpártámaszt helyeztek ki.

A fejlesztés olyan korábbi beruházások sorába illeszkedik, mint a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt, a Tisza Lajos körút felújítása, amelyek azóta is kedvező hatást gyakorolnak a város fenntartható közlekedésére. Az önkormányzat több területen is folytatja a fejlesztéseket, korszerűsítéseket. Többek között a Tisza Lajos krt. eddig kimaradt része is megújul, így válik teljessé a Belváros bővítése a körúttal.