Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden



Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés
FENNTARTHATÓ VÁROSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS SZEGEDEN - II. ÜTEM

FOLYTATÓDNAK A KERÉKPÁROSBARÁT FEJLESZTÉSEK SZEGEDEN

 

Hat városrészben teszi biztonságosabbá, gyorsabbá a kerékpáros és a közösségi közlekedést a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem elnevezésű projekt. A 2020 második negyedévétől induló fejlesztések eredményeként tovább bővül a város már meglévő kerékpáros közlekedési hálózata is. A TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002 azonosító számú projektben 1,43 milliárd forint európai uniós forrást használ fel a szegedi önkormányzat, amely mintegy 474 millió forint önerővel egészíti ki a támogatást.

Baktó és Új-Petőfitelep

  • Korszerű jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki az Algyői út–Ladvánszky utca–Baktói utca–Diadal utca találkozásánál. Ennek része:

– az Algyői úton a centrum felől érkezőknek hosszabb lesz a balra kanyarodó sáv,

– az Algyői útról a Ladvánszky utcába balra kanyarodó autóbuszok előnyben részesülnek,

– a főúton kerékpárral és gyalog is biztonságosan át lehet majd kelni,

– az átépítéssel a Baktói utca közvetlenül az Algyői útba torkollik majd, szemben a Diadal utcával,

– a főút pályaszintjéhez igazodva megemelik a Diadal utca útpályaszintjét.

 

 

  • Baktón kerékpáros nyomokat jelölnek ki a Ladvánszky, az Alkotmány, a Baktói, az Alma utcában.
  • Az Alkotmány utcát 6 méterre kiszélesítik az autóbusz- és kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében, a Ladvánszky és a Kokárda utca közötti szakaszán a teljes útfelületet felújítják.
  • Felújítják az Acél utca útburkolatát az Algyői út és a szervizút közötti szakaszon.
  • Új-Petőfitelepen kerékpáros nyomokat alakítanak ki az Acél, a Dalos, a Hangos, a Délceg és a Dobogó utcában.
  • Megváltozik a forgalmi rend a Baktói utca kereszteződéseiben, az új-petőfitelepi buszvégállomásnál, valamint a Délceg utcában a Hangos utca és az Algyői út között.

Újszeged

  • A Székely soron a liget melletti járdán kerékpárutat alakítanak ki, amelyen a Temesvári körút felől a Belvárosi híd irányába lehet közlekedni.
  • A Székely soron a Temesvári körút felé haladó biciklisek számára kerékpáros nyomot jelölnek ki.
  • Gyalogátkelőhely lesz a Székely soron a Korondi utcánál és a sportuszodánál.

 

 

  • A Temesvári körút és a Székely sor, valamint a körút és a Népkert sor csomópontokban biztonságos megoldást alakítanak ki az autóbusz-közlekedésre és a kerékpárosok átvezetésére, a kanyarodási lehetőségek biztosításával és a jelenlegi jelzőlámpás irányítás szabályozásával.
  • Kijavítják és szélesítik a Temesvári körúttal párhuzamos kétirányú kerékpárút burkolatát a Népkert sortól a Székely sorig, onnan a Csanádi utcáig pedig a gyalogosok és kerékpárosok által közösen használt útból szétválasztott gyalog- és kerékpárút lesz.
  • Kerékpáros nyomokat jelölnek ki a Népkert soron, a Bérkert és a Tanács utcában, a Fő és a Derkovits fasoron, a Thököly, a Hargitai, a Fülemüle, a Katalin, a Csíz, a Cinke és a Pipiske utcában.
  • Fejlesztik a közvilágítást a Temesvári körút–Népkert sor–Bérkert utca és a Temesvári körút–Székely sor–Derkovits fasor csomópontokban, valamint a Székely soron az új gyalogátkelőhelyeknél.
  • Felújítanak 10 buszmegállót (mindegyik kap bazaltbeton burkolatot, 3 megállóban kiselemes peronburkolat is épül, 5 megállóban pedig esőbeálló pavilont helyeznek el).

Tarján és Északi városrész

  • Kerékpáros kapcsolatok és nyomok létesítésével biztosítják a Rózsa utca–Retek utca–Lugas utca–Gábor Áron utca útvonal kerékpáros átjárhatóságát, a Csongrádi sugárúti, a József Attila sugárúti, a Csillag téri és a Csap utcai csomópontok szükséges korrekciójával. A körtöltésen átvezető útszakaszt – a Lugas utcai trolivégállomástól a Göndör sorig – 7 méterről 8,5 méterre kiszélesítik, hogy az autósok és a kerékpárosok jobban elférjenek, biztonságosabban közlekedhessenek.
  • Átépítik a Retek–Róna–Szamos utcai csomópontot: a Csillag tér felől a kerékpárúton közlekedőket itt az úttestre vezetik; a gyalogosok terelőszigettel védett zebrán kelhetnek át az úton a Retek utcában; a Csillag tér felé tartó buszok megállóját hátrébb helyezik; a Róna utca burkolatát pedig 37 méter hosszon kiszélesítik 6 méterre, és itt is lesz gyalogosátkelőhely. Kerékpáros nyomot jelölnek ki a Szamos utcában.
  • Tempo 30 övezetet alakítanak ki a Szamos utca–Retek utca–József Attila sugárút–Tarján széle, valamint a Szamos utca–Budapesti körút–Retek utca által határolt területen.
  • Mindkét irányban lehet majd kerékpárral közlekedni az egyirányú forgalmú Tarján szélén, a Szamos utca 3-7. számú épületek mögötti szervizúton, valamint a Retek utca 3-7. számú épületek északi oldalán húzódó szervizúton.
  • Buszsávot alakítanak ki a Budapesti körúton, a 10. számú épülettől a Csillag térig.
  • A buszok akadálytalan haladásának elősegítése érdekében sávszélesítést végeznek a Budapesti körút forgalmi sávjainál, a Szamos utcai csomópontban, valamint önálló balra kanyarodó, illetve befogadó sáv létesül a Szilléri sugárúton, a Retek utcai csomópontban.

 

 

  • Megújul hat buszmegálló: a Víztorony téren mindkettő bazaltbeton burkolatot kap, a víztorony felőli megállóban esőbeállót is kihelyeznek; a Retek–Róna–Szamos utcai csomópont mindkét megállójában beton burkolat, új peron és esőbeálló készül; a Retek utca 16. szám előtti megállóban is lesz esőbeálló, a szemközti megállóban új peron épül.
  • Megújul a Csillag téri körforgalom útburkolata.
  • Kerékpárút épül a Kis Tisza és a Tápai utca között a Bertalan híd tövében.

Belváros

  • Kerékpáros és közösségi közlekedést segítő beavatkozásokat végeznek az Oskola utca–Belvárosi híd–Stefánia útvonalon: irányhelyes kerékpáros létesítményeket és a közösségi közlekedést segítő forgalmi sávokat alakítanak ki.

 

 

  • Kerékpáros nyomokkal és kerékpársávokkal jelölnek ki útvonalakat a bicikliseknek a színházi körforgalomtól a Széchenyi téren át a Bocskai utcáig; a Tisza Lajos körúton az Anna-kúttól a Glattfelder térig és az Aradi vértanúk terétől az Árvizi emlékműig; a Bécsi körúton; a Szentháromság utcában; a Felső Tisza-parton a Novotel és az Etelka sor között; a Hajós utcában a Szilléri sugárút és a Felső Tisza-part között.
  • A nagykörúton belüli egyirányú utcák többségében a forgalommal szemben is lehet majd biciklizni.


Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés
FENNTARTHATÓ VÁROSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS SZEGEDEN - I. ÜTEM

TÖBB HELYSZÍNEN MEGÚJULT SZEGED KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRÁJA

 

2019 februárjában befejeződött a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – I. ütem projekt, amelynek megvalósítására az önkormányzat 1,13 milliárd forintos vissza nem térítendő európai uniós támogatást kapott a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-6.4.1-15 kódszámú intézkedésből. A komplex fejlesztés érdekében a projekt több területre fókuszált. A korszerűsítés célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és modernizálása, ezáltal a környezet védelme.

 

A projekt szervesen illeszkedik városunk Fenntartható Városi Mobilitási Tervének (SUMP) célkitűzéseihez, amely a meglévő város- és közlekedésfejlesztési terveket hangolja össze. Célja, hogy fenntartható és integrált megoldásokat kínáljon a városi közlekedési problémák megoldására, hozzájárulva ezzel a klímavédelmi és energiahatékonysági célkitűzések teljesüléséhez. A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.

A fejlesztés a közösségi közlekedés szempontjából Szeged egyik legfrekventáltabb területén valósult meg. A projektben érintett tömegközlekedési járatok (8-as és 10-es jelzésű trolibuszok, 20-as, 20A-s, 36-os, 74-es és 74A jelzésű autóbuszok) rendkívül jelentős méretű utazóközönséget szolgálnak ki. A zöldfelületek, a közvilágítás rekonstrukciójára, az útburkolat és a járdaszakaszok felújítására került sor a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. A munkálatok során az ivóvízvezeték és az elektromos hálózat rekonstrukcióját is elvégezték.

 

A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében megállóhelyeket és csomópontokat építettek át a Felső-Tisza part és a Huszár Mátyás rakpart találkozásánál, valamint a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. Ezt a célt szolgálja a közös busz-kerékpársáv kialakítása is, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést a körúton. A Novotel Hotel előtt kialakított megállópár révén pedig új átszállási csomópont jött létre (érintett járatok: 9-es, 19-es trolibusz, 20-as, 24-es, 92E-s busz, 3-as és 4-es villamos). Az áttekinthető, biztonságos és gyorsabb közlekedés érdekében a Szilléri sugárút és a Fecske utca csomópontja körfogalommá épült át. Emellett városszerte 36 autóbusz- és trolibuszmegálló újult meg: mindegyiket akadálymentesítették, vakvezető (taktilis) sávokkal látták el, kerékpártámaszokat, korlátokat építettek, egyes megállóknál pedig esőbeállót is kialakítottak.

 

A fejlesztések 2018 májusa és 2019 februárja között valósultak meg. A beruházások kivitelezői – a KÉSZ Építő Zrt., a Délút Építő és Bányászati Kft. és a Norbó-Ép Kft. – 5 év garanciát vállaltak az elvégzett munkákra.  A fejlesztés eredményeként átépült és megújult közel 6600 négyzetméter járda és akadálymentesített peron, 500 méter közös autóbusz-kerékpársávot és 150 méter kerékpársávot alakítottak ki, 131 méter meglévő kerékpárutat pedig felújítottak. Megújult 666 méter közút, és mintegy 15 ezer négyzetméter köztéri burkolt és zöldfelület. A kerékpáros közlekedők igényeinek kiszolgálása érdekében 71 új kerékpártámaszt helyeztek ki.

A fejlesztés olyan korábbi beruházások sorába illeszkedik, mint a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt, a Tisza Lajos körút felújítása, amelyek azóta is kedvező hatást gyakorolnak a város fenntartható közlekedésére. Az önkormányzat több területen is folytatja a fejlesztéseket, korszerűsítéseket. Többek között a Tisza Lajos krt. eddig kimaradt része is megújul, így válik teljessé a Belváros bővítése a körúttal.