Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden



Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés
FENNTARTHATÓ VÁROSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS SZEGEDEN - I. ÜTEM

TÖBB HELYSZÍNEN MEGÚJULT SZEGED KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRÁJA

 

2019 februárjában befejeződött a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – I. ütem projekt, amelynek megvalósítására az önkormányzat 1,13 milliárd forintos vissza nem térítendő európai uniós támogatást kapott a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-6.4.1-15 kódszámú intézkedésből. A komplex fejlesztés érdekében a projekt több területre fókuszált. A korszerűsítés célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és modernizálása, ezáltal a környezet védelme.

 

A projekt szervesen illeszkedik városunk Fenntartható Városi Mobilitási Tervének (SUMP) célkitűzéseihez, amely a meglévő város- és közlekedésfejlesztési terveket hangolja össze. Célja, hogy fenntartható és integrált megoldásokat kínáljon a városi közlekedési problémák megoldására, hozzájárulva ezzel a klímavédelmi és energiahatékonysági célkitűzések teljesüléséhez. A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.

A fejlesztés a közösségi közlekedés szempontjából Szeged egyik legfrekventáltabb területén valósult meg. A projektben érintett tömegközlekedési járatok (8-as és 10-es jelzésű trolibuszok, 20-as, 20A-s, 36-os, 74-es és 74A jelzésű autóbuszok) rendkívül jelentős méretű utazóközönséget szolgálnak ki. A zöldfelületek, a közvilágítás rekonstrukciójára, az útburkolat és a járdaszakaszok felújítására került sor a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. A munkálatok során az ivóvízvezeték és az elektromos hálózat rekonstrukcióját is elvégezték.

 

A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében megállóhelyeket és csomópontokat építettek át a Felső-Tisza part és a Huszár Mátyás rakpart találkozásánál, valamint a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. Ezt a célt szolgálja a közös busz-kerékpársáv kialakítása is, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést a körúton. A Novotel Hotel előtt kialakított megállópár révén pedig új átszállási csomópont jött létre (érintett járatok: 9-es, 19-es trolibusz, 20-as, 24-es, 92E-s busz, 3-as és 4-es villamos). Az áttekinthető, biztonságos és gyorsabb közlekedés érdekében a Szilléri sugárút és a Fecske utca csomópontja körfogalommá épült át. Emellett városszerte 36 autóbusz- és trolibuszmegálló újult meg: mindegyiket akadálymentesítették, vakvezető (taktilis) sávokkal látták el, kerékpártámaszokat, korlátokat építettek, egyes megállóknál pedig esőbeállót is kialakítottak.

 

A fejlesztések 2018 májusa és 2019 februárja között valósultak meg. A beruházások kivitelezői – a KÉSZ Építő Zrt., a Délút Építő és Bányászati Kft. és a Norbó-Ép Kft. – 5 év garanciát vállaltak az elvégzett munkákra.  A fejlesztés eredményeként átépült és megújult közel 6600 négyzetméter járda és akadálymentesített peron, 500 méter közös autóbusz-kerékpársávot és 150 méter kerékpársávot alakítottak ki, 131 méter meglévő kerékpárutat pedig felújítottak. Megújult 666 méter közút, és mintegy 15 ezer négyzetméter köztéri burkolt és zöldfelület. A kerékpáros közlekedők igényeinek kiszolgálása érdekében 71 új kerékpártámaszt helyeztek ki.

A fejlesztés olyan korábbi beruházások sorába illeszkedik, mint a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt, a Tisza Lajos körút felújítása, amelyek azóta is kedvező hatást gyakorolnak a város fenntartható közlekedésére. Az önkormányzat több területen is folytatja a fejlesztéseket, korszerűsítéseket. Többek között a Tisza Lajos krt. eddig kimaradt része is megújul, így válik teljessé a Belváros bővítése a körúttal.